Isnin, September 24, 2012

Kun Fayakun ("Jadilah!" Lalu jadilah)

perjalanan hidup tidak akan berhenti sekiranya tuhan masih lagi memberi peluang mengisi masa ini dengan sebaiknya. masih lagi diberi nafas untuk bernyawa. masih lagi bernyawa untuk melakukan ibadah di muka bumi ini. walau begitu, kita masih leka dengan segala apa yang zahirnya kita tidak dapat lihat dengan secara jelasnya.


justeru itu, perjalanan hidup yang mencabar ini dengan lansung diteruskan untuk mencari apa yang belum pasti. tetapi apa yang sudah pasti semuanya adalah aturan tuhan. maka dengan itu, kun fayakun = jadilah lalu jadilah dengan izin tuhan terhadap perjalanan hidup seseorang manusia.

keadaan aku sekarang bagai mengikut aturan yang sudah ditetapkan. bukan tidak berusaha, namun inilah yang bakal dihadapi. yang sudah diaturkan sebutir-butir perincian episod kehidupanku. daripada sibuk menjalani ku kira serupa kursus latihan sehinggalah berada 2 bulan di sebuah syarikat dan akhirnya menerima sebulat bulatnya tawaran kerja aku ini.

melihat kepada konteks pengangguran ketika ini, aku salah seorang tidak terkecuali untuk keluar dari belenggu ini. dari sudut itulah aku keluar dari kepompong tersebut, mencari apa yang mungkin pasti untukku. namun, semua ini berbalik kepada kun fayakun tersebut. jika ia terjadi, lalu jadilah dengan izin-Nya.

:)


Tiada ulasan: